Informasjon om bankbytte

Slik bytter du bank til oss

1. Bli kunde

  • Bruk Bank-ID du har i dag for å bli kunde hos oss. 
  • Velg de kontoproduktene du ønsker å opprette (brukskonto, sparekonto, sparekonto med oppsigelse). Kort kan bestilles i nett- og mobilbank.

2. Opprett banktjenester

  • Last ned mobilbanken. Du finner denne her eller søk på "Eika mobilbank" i App Store eller Google Play og velg "MelhusBanken" underveis i aktiveringen. 
  • Bestill eventuelt flere kontoer og kort/kredittkort i nett- eller mobilbank. 
  • PIN kodene til kortene dine finner du i nett- og mobilbank. Du har samme PIN på alle kort. 
  • Send melding via nett- eller mobilbank dersom du ønsker å gi noen fullmakt på en eller flere kontoer. 

3. Slik håndteres dine betalingsavtaler

E-faktura: eksisterende e-faktura vil automatisk vises i både nett- og mobilbank

Avtalegiro: eksisterende avtaler i tidligere bank må du selv slette og opprette på nytt hos oss. Dette gjør du på følgende måte: 

  1. Logg inn i nettbanken hos din tidligere bank
  2. Endre dato på avtalegiroer som ligger til forfall, slik at de blir betalt med en gang
  3. Når alle avtalegiroer er betalt, sletter du avtalene. Opprett deretter nye avtaler i ny mobilbank med samme kid.nr. og kontonummer til mottaker. 
  4. Det kan ta noe tid før ny avtalegiro er aktivert hos mottaker. Du kan derfor oppleve at neste faktura kommer i posten eller som e-Faktura. Denne må betales manuelt.

4. Overfør innskudd og avslutt kontoer i gammel bank 

  • Overfør innskudd fra nåværende bank til dine nye kontoer hos oss.
  • Avslutt dine kontoer i gammel bank. (Ofte enklest å gjøre via nettbanken i gammel bank.)
  • Har du BSU-konto, flyttes denne ved å gå inn på «Opprett ny konto» i nett- eller mobilbank. Velg BSU og oppgi at du har BSU fra før.
  • Har du Aksjesparekonto (ASK) i annen bank, tar du kontakt med din nye rådgiver for å få flyttet denne.

5. Husk å gi informasjon om nytt kontonummer

  • Informer arbeidsgiver, NAV eller eventuelle andre du mottar penger fra.
  • Oppdater apper og nettjenester du bruker med ny kortinformasjon.

 

Dersom du har spørsmål, ta kontakt med vårt Kundesenter

  • Tlf 72 87 80 00
  • E-post til post@melhusbanken.no
  • Send oss en melding fra nett- eller mobilbank.

Kontakt oss

Vennligst fyll ut navn
Vennligst legg igjen en beskjed
Vennligst skriv inn et gyldig telefonnummer
Vennligst skriv inn et gyldig e-postadresse